Universität Erfurt

IB

Lehrveranstaltungen im Wintersemester 2018/2019

BA-Veranstaltungen

Theorien Internationaler Beziehungen

Di, 12-14 Uhr, KIZ/HS 1 (O. Kessler)

Die Vorlesung “Theorien der Internationalen Beziehungen (Teil II)” baut auf der Vorlesung “Einführung in die IB (Teil I)” auf. Während in der ersten Vorlesung der 'Diskurs der Anarchie' mit den Referenzkonzepten Souveränität und Staatensystem sowie klassische Ansätze (Realismus und Neo-Realismus, English School, Regimetheorie, liberale Friedenstheorie, Marxismus) und klassische Begriffe wie Krieg und Frieden, Sicherheit oder Interventionen im Mittelpunkt standen, rekonstruiert diese Vorlesung die Debatte um die Herausbildung einer globalen Weltpolitik. Zum einen werden aktuelle theoretische Entwicklungen wie der Konstruktivismus und seine diversen Ansätze, post-strukturalistische oder post-koloniale Ansätze vorgestellt. Zum anderen werden anhand dieser Ansätze aktuelle Tendenzen der Weltwirtschaftsordnung sowie Debatten um das Völkerrecht, von Sicherheit und von Souveränität aufgezeigt.

Die Literatur wird Ihnen im moodle-Raum "Theorien Internationaler Beziehungen WiSe 2018/19" zur Verfügung gestellt.

Begleitend zur Vorlesung finden Tutorien statt. Einzelheiten hierzu entnehmen Sie bitte dem Vorlesungsverzeichnis.

French Social Theory and the International

n. V.  (O. Kessler)

This seminar focuses on French social theorists (Althusser, Foucault, Bourdieu, Derrida, Balibar, Mattelart, Latour, Descola (also keeping in mind people like Braudel, Febvre, Lefebvre...)) and the study of how most of them are also engage in a broader as well as deeper discussion with the « German tradition » that runs from Kant (Foucault and partly Derrida and Descola) and Marx (Althusser, Foucault, Bourdieu, Mattelart and Balibar) to Sloterdjik (Latour).

Digitalisierung von Arbeit

Do, 10-12 Uhr, LG 1/218 (M. Böhm)

"Digitalisierung" gilt als Zukunftsthema. Zahlreiche öffentliche Institutionen fangen an, sich mit dem Thema auseinanderzusetzen, auch wenn dabei das Verständnis dafür, was Digitalisierung eigentlich meint, bei weitem nicht einheitlich oder abgesteckt ist. Das trifft in besonderem Maße für das Thema Digitalisierung von Arbeit zu. Das Bundesministerium für Arbeit und Soziales hat zwar mit dem Projekt "Arbeit 4.0" einen Diskurs angestoßen, doch eine gemeinsame Linie, was unter Digitalisierung von Arbeit zu verstehen ist und wie mit dem Thema weiter umgegangen werden sollte, fehlt.
Dieses Seminar nimmt die Phase des politischen Sinnsuchens und Aktionismus zum Anstoß, um Aspekte von Digitalisierung von Arbeit zu beleuchten. Dabei werden die folgenden Fragen gestellt: Was ist unter Digitalisierung - in Abgrenzung zu Digitalität - zu verstehen? Welche Aspekte von Digitalisierung betreffen Arbeit? Wie und warum betreffen sie sie? Durch diesen Fokus soll auch die Möglichkeit geschaffen werden, über Wirkungsweisen und zugrundeliegende Mechanismen von Digitalisierung in Kombination mit Arbeit auch global zu reflektieren

Introduction to International Political Economy

Do, 14-16  Uhr, LG 1/319 (M. Hughes)

This course provides a broad overview of the field of International Political Economy (IPE). The first part of the course provides an extensive overview of theories of political economy, before turning in the second part of the course to central themes, and empirical developments pertinent to the international political economy. The course is organized around the central intellectual problem of how best to conceptualise "the economy" and economic action in relation to other domains of "society" and social action. Such an undertaking involves significant philosophical and theoretical reflection. In this vein, the course begins by examining key concepts of orthodox economics and rational choice theory, before interrogating their reception, critique and refinement or amendment via other forms of social theory. We will also have occasion to discuss what the „international” might signify in relation to issues of political economy. The second part of the course extends the insights of theoretical reflection to concrete fields of political economy, such as production, trade, and finance as well as examining the pertinence and applicability of said theories to contemporary developments like the rise of the BRICS and the global financial crisis. Students can expect to sharpen their critical and analytical skills vis-à-vis the close study of texts, through a mandatory presentation, a short argumentative paper, and in the research and writing of a (maximum) 4000 word paper to be submitted at the end of the semester.

The Political Economy of European Integration

Fr, 10-12 Uhr, LG 1/323  (M. Hughes)

This course introduces students to the political economy of European Union and the European Integration process. The course aims to critically evaluate orthodox theories of European Integration from a historical standpoint. The first part of the course introduces traditional and critical theories of integration, before proceeding in the second part of the course to examine the historical process of integration itself.

War and Conflict in Historical Perspective

Do, 10-12 Uhr, LG 2/315 (M. Hughes)

This course prepares students to investigate conflict from a historical perspective. Introducing a historical perspective helps to problematise whether war and conflict should be understood through positivist theoretical frameworks (realism) or whether non-positivistic, or non-rational approaches to theory construction better capture the changing nature of war. While this course aims to examine war and conflict in historical perspective, it is not a history course per se. Consequently, while there is a particular emphasis on the examination of different historical epochs of war and conflict, issues of social theory will help to focus and propel our seminar discussions. In that vein, the course is divided into theoretical and historical/empirical sections. The first section serves as a propaedeutic for students to make sense of relevant theories of war and conflict. The second, empirical-historical section will examine scholarly debates around war and conflict beginning in feudal Europe, and moving chronologically until 21st century conflicts. While the latter part of the course examines specific historical eras of conflict, it is not purely empirical or historical, and serves also to introduce more complex theoretical approaches that have developed concomitant during these historical periods. The historical element of the seminar asks students to reflect on the causes of “classical” interstate conflict, as well as intra-state, guerilla, and asymmetric conflicts and evaluate whether IR theories thereof provide tractable social-theoretical explanations. Students can expect to sharpen their critical and analytical skills vis-à-vis the close study of texts, through a mandatory presentation, and for those taking the course for 6 credits in the research and writing of a (maximum) 4000 word paper to be submitted at the end of the semester. Take note that this is an english language course: students should expect to read at least 60 pages of english language texts per week. Moreover, as a seminar it is organized around seminar discussion entailing the active participation of all students during the weekly meetings.

The German Model in the Global Political Economy

Fr, 12-14 Uhr, LG 4/D06 (M. Hughes)

This course aims to introduce students to Germany’s post-1945 role in the global political economy. Nominally, the course is organized around German foreign economic policy; however, rather than the straightforward description and examination of foreign economic policy decisions, these are situated in relation to the broader social, political and international influences that have helped shaped them.  Accordingly, while the course endeavours to introduce students to the key historical facts of German foreign economic policy following World War 2, it does not present a purely chronological presentation of pivotal moments in that history. Rather, crucial historical conjunctures are examined theoretically in order to assess the significance of these developments as well as evaluate the suitability of different theories for ascertaining causal connections. Crucial for the determination of foreign economic policy interests in Germany in the post-1945 period has been the constellation of socioeconomic structures and institutions comprising the "Social Market Economy" and the “German Model” as a coordinated, or organized, variety of capitalism distinct from Anglo-American liberal market economies. Consequently, while the course is centrally concerned with economic diplomacy, or foreign economic policy, the course aims to understand such activity in relation to the foundational aspects of the German Model. This involves a highly interdisciplinary approach, guiding students through debates from International Relations, Political Economy, Economic History, and Sociology. In a general sense the course aims to help students understand the historical bases of Germany’s development as an export-oriented “diversified quality production” regime, sitting at the apex of economic power within a unified Europe.  The course is divided into several sections. Firstly, theoretical preliminaries are examined in terms of general theory construction in international political economy, mainstream liberal approaches, institutionalist (Varieties of Capitalism) approaches, and social constructivist approaches more generally. Secondly, the first historical section discusses the context of the international political economy during the 30 post-War "golden years" and the system of "embedded liberalism." Against this backdrop, the German "Wirtschaftswunder," and the development of a German model are pursued. Thirdly, transformations in the international political economy and domestic German economy are investigated during the era of neoliberalism, with particular focus that these developments initiated on German foreign economic policy towards the EU and reunification. The final historical section of the course examines how this historical trajectory shaped the German foreign economic policy during the Schroeder and Merkel periods, with an emphasis on the development of Agenda 2010, and Germany's role following the Global Financial Crisis and Euro crisis.

Anticolonial connectivities

Di, 14-16 Uhr, LG 1/223 (G. Capan)

The course aims at questioning the way in which history of international relations is written. Even when aiming to be 'critical' and non-Eurocentric this literature continues to focus on Empires an dhte metropole-colony relationship. After discussing this literature, the course will move on to discuss different historical instances of anticolonial connectivities.

Race and Racism in International Relations

Mo, 8-10 Uhr, LG 1/327 (G. Capan)

The ways in which race and racism have explanatory power in international relations has predominantly been overlooked by the discipline of IR. The course aims to remedy this situation by focusing on the discussions on the significance of race and racism in the formation of the discipline of IR and in understanding international relations. There have been numerous works on race and racism in disciplines such as history, anthropology and sociology. The course will firstly discuss the insights of these works in understanding the constructions of race and manifestations of racism. The second part of the course will discuss how race and racism permeate our understandings of international relations at present.

Gender and Sexualities in International Relations

Di, 10-12 Uhr, LG 2/7 (G. Capan)

The course explores the way in which the social and cultural construction of categories shapes the politics of sexuality in International Relations. It will focus on issues, themes and debates such as women's movements and feminism, masculinity, queerness and how social categories such as race, class and gender intersect. The aim will be to examine women's and gender's place in international politics for example in the various resolutions and uprisings across the Arab world.

Postcolonial and Decolonial Perspectives on International Relations

Mi, 10-12 Uhr, AMG/0007 (G. Capan)

The aim of the course is to introduce students to postcolonial and decolonial thought in international relations. International Relations as a field is based primarily upon Western experiences and histories and our understandings of concepts such as modernity, the state, the nation, empire and the international are rooted within these experiences and histories. The aim of bringing in postcolonial and decolonial thought into IR is to question the Western-centrism of these concepts and to rethink international relations as a field. The course will be divided into three main parts. The first part of the course will focus on the predecessors of postcolonial and decolonial thinking and discuss the works of theorists such as C.L.R James, Frantz Fanon, Edward Said and the Subaltern Studies Group. The second part of the course will focus on the postcolonial interventions in the field of international relations. Concepts such as the international, the state, modernity and security will be debated with respect to how Eurocentric experiences are implicated in their constructions and how postcolonial and decolonial interventions help us in rethinking the boundaries of these concepts. The third part of the course will focus on the discussions surrounding non-Western IR and decolonizing the discipline. The main questions to be addressed within this course are: how can international relations and concepts related to it can be rethought, is it possible to go beyond Western- centrism, how can we locate the postcolonial in the international, how can postcolonial interventions aid us in rethinking world politics?

The Politics of the Middle East

Di, 12-14 Uhr, LG 1/333 (A. Arian)

The contemporary politics of the Middle East, characterized by wars, revolutions, intervention of foreign powers, humanitarian crises, rivalry and conflicts between states across religious, ideological and political lines, and the proliferation of various terrorist groups such as the Islamic State dominates the daily news. This course introduces the political, economic and cultural history of the Middle East in order to enable the student to understand and analyze the contemporary politics of this geostrategically significant region of the world where developments and changes have global political repercussions as they affect in various ways the politics of states and societies in other parts of the world. As the aim of this course is to enable students to understand and analyze the contemporary politics of the Middle East, this course is in terms of the topics that it addresses broad in scope. The course first starts with a reflection on what constitutes the Middle East, how it has been studied and how the way in which some scholars, but certainly journalists, policy-makers and think tank pundits have approached and studied the Middle East has resulted in simplistic analysis and narratives. Following this reflection and understanding, the following topics and dimensions of the politics of the Middle East are covered in this course: the history of the emergence of Middle Eastern states, nationalism and nation-building, the political economy of the Middle East, the relationship between religion and politics, the wars and conflicts in the Middle East, the various political systems of Middle Eastern states, the prospects for democratization in the region, the role of women and ethnic minorities in politics, and finally contemporary salient developments in the region. Since this course has an introductory character, it does not assume that students have background knowledge about the politics of the Middle East. Consequently, this course is suitable for students with various levels of background knowledge about the region’s politics.

Theories of International Relations from the Global South

Di, 14-16 Uhr, LG 1/333 (A. Arian)

Theories of International Relations (IR), such as Realism, Liberalism, Marxism, Constructivism, the English School, etc. frame the empirical analysis of scholars regarding events in international politics and therefore affect the explanation of the nature and types of interactions between and among states, inter-governmental, non-governmental organizations and societies. Consequently, theories as analytical explanatory frameworks for the analysis of global political and economic events occupy a central position in the study of international relations. In recent decades scholars have argued in the discipline of IR that its theories are Eurocentric and privilege Western concepts, ideas and practices through which the unequal relationship of power between the West and the non-West is not only further reinforced, but that these theories also fail as analytical tools to explain the different empirical conditions and realities in other parts of the world. In short, what has been argued is that ‘Western’ IR theories and concepts distort the analysis of the politics, practices and histories of the non-West, while their hegemonic dominance in academia exclude the possibilities for different concepts, ideas and thoughts from other parts of the world. This course explores these issues. Part one of the course first focuses on the problem at hand that has been identified by a number of scholars. This concerns the Eurocentrism of International Relations Theory (IRT). It then proceeds to explore the calls that have been made for non-Western IRT and the strategies that have been proposed for its inclusion and development. Part two of the course explores the possibilities for the development and inclusion of non-Western IRT and the problems that are fraught in such an endeavor. Finally, in part three of the course IRT across the globe is perused through a focus on scholarship coming from or based upon different regions in the world as representatives of non-Western thought, concepts or theories in and/or of IR.

Philosophy and International Relations

Mo, 14-16 Uhr, LG 1/223 (A. Arian)

The thoughts and works of philosophers have affected and continue to affect to a great degree theoretical, empirical, sociological and historical scholarship and research in International Relations (IR). Scholars and students alike in IR often encounter in their studies of questions of war, peace, power, culture, language, time, and governance, the thoughts of various philosophers, such as Thucydides, Hobbes, Rousseau, Kant, Smith, Bentham, Mill, Gramsci, Nietzsche, Arendt, Wittgenstein, and so on. This course explores the thought and works of three twentieth century philosophers who greatly affected the theoretical paradigm of post-structuralism in IR. These three philosophers concern Martin Heidegger, Michel Foucault and Jacque Derrida. IR scholars that were inspired by their works and thoughts triggered in the early 1990s the third great debate in the field, whose effects continue to reverberate as it changed the landscape of the discipline of IR into one that is not only more critical and reflexive, but also plural and normative. This course introduces the thoughts of these philosophers to students and seeks to familiarize them with the concepts that Heidegger, Foucault and Derrida developed. Next to reading the works of these philosophers, the course also reflects on how the thoughts of Heidegger, Foucault and Derrida can be employed in the study of questions such as war, peace, power, culture, language, time, and governance in IR. This course is suitable for students that are interested in philosophy and do not shy away from reading (hefty) philosophical treatises. The requirements for entry in this course is the successful completion of the courses International Relations 1 and 2.

Lateinamerika: Akteure und Perspektiven

Do, 8-10 Uhr, LG 1/128 (M. Koessl)

Dieser Kurs hat das Ziel, die gegenwärtige politische, soziale und wirtschaftliche Situation Lateinamerikas als Ergebnis einer Entwicklung zu charakterisieren. So sollen die Studierenden die nötigen Werkzeuge erhalten, die es ihnen erlauben werden, in ihren weiteren beruflichen Laufbahnen die Entwicklungen in Lateinamerika verstehend zu verfolgen.
Der Kurs beginnt mit der Erörterung der Gemeinsamkeiten und der Unterschiede zwischen den lateinamerikanischen Ländern, um so die geopolitische Unterteilung innerhalb der großen Regionen zu verstehen und zu analysieren.
Inhaltlich wird die geohistorische Entwicklung und der Einfluss auf die Gegenwart in den verschiedenen Ländern bzw. Regionen behandelt: präkolombinische Kulturen, „Conquista“ und Kolonisation, Sklavenhaltung, Unabhängigkeitskriege, Bürger- und Elitekriege, die „Capitanes“ und Industrialisierung, US-Interventionen und Militärdiktaturen, der „lateinamerikanischer Frühling“ und die Ernüchterung, die linken Regierungen des 21. Jahrhunderts bis zur Gegenwart.
Die Themen, auf die sich im Laufe des Kurses fokussiert wird, sind unter anderem: die Fixierung der lateinamerikanischen Eliten auf die USA und auf Europa, der Einfluss der europäischen und deutschen Außenpolitik, Lateinamerika als Vorreiter bzw. als Experimentierfeld der Anwendung Wirtschafts- und Finanzpolitischer Theorien, der Einfluss der verschiedenen Akteure im sozialen Raum (katholische Kirche, Evangelikale, Großgrundbesitzer, Streitkräfte, Medien, E- und Immigranten, indigene Völker, Schwarzafrikaner, Frauenbewegungen, etc.).
Auf diese Weise sollen die Studierenden in der Lage sein können, die aktuelle Politik und Wirtschaft in Lateinamerika zu verstehen (z. B. die Friedensverhandlungen in Kolumbien, die politischen und wirtschaftlichen Krisen in Argentinien und Brasilien, die „neuen“ Beziehungen zwischen Mexiko und den USA, die „Maras“ und Gewalt in Guatemala, Honduras und El Salvador, etc.). Zudem sollen sie die zukünftigen Entwicklungen analysieren können.

MA-Veranstaltungen

Neue Literatur in den IB: Hierarchie, Imperien und Autorität

Mo, 14-16 Uhr, LG 1/323 (O. Kessler)

Dieser Kurs bespricht neue, zumeist noch unveröffentlichte Manuskripte im Bereich der Internationalen Beziehungen. Dadurch sollen neue Entwicklungen und Themen identifiziert werden, die sich innerhalb der IB herauskristallisieren. Der Kurs setzt rudimentäre Kenntnisse im Bereich der IB und vor allem die Bereitschaft voraus, sich intensiv mit den Texten und Autoren zu beschäftigen.

Sozialwissenschaftliches Kolloquium - Kolloquium des Centers for Political Practices and Orders

Di, 18-20 Uhr, LG 1/319 (O. Kessler) mit U. Tellmann

Das Programm des Kolloquiums hängt von den Forschungsinteressen der Teilnehmer ab. Es wird in der ersten Sitzung festgelegt.

 

 

Recht und Verrechtlichung in den Internationalen Beziehungen

Fr, A-Wochen, 14-18 Uhr, LG 1/110 (M. Morisse)

Das Seminar setzt sich zum Ziel, dem Phänomen von Verrechtlichung in den internationalen Beziehungen mittels dreier Perspektiven auf die Spur zu kommen. Nachdem wir uns über die Begriffe 'Recht' bzw. 'Rechtsnorm', 'internationales Recht' und 'Verrechtlichung' terminologisch verständigt haben, wenden wir uns in einem ersten Block dem Phänomen aus historischer Perspektive zu, wobei wir das Aufkommen internationalen Rechts als Komplementär und Alternative zur Diplomatie im 19. Jahrhundert verstehen wollen (Emergenz internationaler Rechtsnormen). Danach beleuchten wir die für die Gegenwart prägende Theorie-Debatte über Rolle und Funktion(en) internationalen Rechts in der Staatenwelt, wie sie sich in der ersten Hälfte des 20. Jahrhunderts in Politik und Wissenschaft kontrovers entfaltete (Diskursive Formierung internationaler Rechtsnormen). Der dritte Block befasst sich schließlich mit der Gegenwart von Recht in der internationalen Politik im Kontext von Globalisierung und Fragmentierung. Im Fokus stehen hier die regulierende und konstituierende Kraft internationaler Rechtsnormen in ausgewählten Politikbereichen (Wirkung internationaler Rechtsnormen). Das Seminar endet mit einem kritischen (Aus)Blick auf das Phänomen von Recht und Verrechtlichung in den internationalen Beziehungen.

Studium Fundamentale

Governing with numbers: Die Politische Ökonomie wirtschaftspolitischer Indikatoren

Fr., 26.10.18, 16-19 Uhr, LG 1/223  (O. Kessler, C. Gräbner)
Sa., 27.10.18, 10-18 Uhr, LG 1/223
Fr., 18.01.19, 16-19 Uhr, LG 1/223
Sa., 19.01.19, 10-18 Uhr, LG 1/223

Die Anmeldung zur Lehrveranstaltung erfolgt über das zentrale Verteilungsverfahren: https://www.uni-erfurt.de/stufu/aktuelles/. Die Weltpolitik operiert in einem zunehmenden Maße mit Indikatoren, um Interventionen und Gefährdungen zu entdecken, zu analysieren und ggf zu legitimieren. Anhand konkreter Beispiele wird diskutiert, wie ökonomische Indikatoren performative Wirkung entfalten und damit von einem deskriptiven Maß zu einer gestaltenden Kraft werden. Aktuelle Beispiele sind unter anderem das Potential-Output Modell und das Makroökonomische Imbalance-Scoreboard der EU-Kommission.

Model United Nations - Teilnahme MUN Europa

Mi, 18-20 Uhr, LG 1/125  (O. Kessler, S. Duryea)
Fr., 30.11.18, 14-22 Uhr, LG 1/125
Sa., 01.12.18, 10-22 Uhr, LG 1/125
So., 02.12.18, 10-20 Uhr, LG 1/125

Die Anmeldung erfolgt über das zentrale Verteilungsverfahren. Voraussetzung zur Teilnahme am Seminar ist das Einreichen eines Motivationsschreibens (2 Seiten, Englisch) an mun@uni-erfurt.de. Weitere Informationen stehen unter www.uni-erfurt.de/mun ab Ende Juni zur Verfügung. Bei diesem Seminar handelt es sich um eine selbstorganisierte studentische Veranstaltung in Kooperation mit den oben genannten Sarah Duryea
sarah.duryea@unierfurt.de
Das Seminar bereitet eine Gruppe Erfurter Studierender auf die Teilnahme an einer Simulation der Vereinten Nationen (VN) in Europa im Frühjahr 2019 (genauer Termin folgt) vor. Planspiele in der praktischen Vermittlung der Internationalen Beziehungen dienen als inhaltliche und methodische Alternative zum klassischen Frontalunterricht und ermöglichen dadurch große Lernerfolge. In diesem Seminar werden Grundregeln der Diplomatie, des Völkerrechts, institutioneller Aspekte der VN und anderer internationaler Organisationen, sowie rhetorische Fähigkeiten in englischer Sprache geschult. Hinzu kommt eine Auseinandersetzung mit dem auf der Konferenz zu vertretenen Land. Sollte es Probleme mit diesen Terminen oder Fragen geben, bitte eine E-Mail an mun@uni-erfurt.de schreiben. Zusätzlich zu den regelmäßigen wöchentlichen Treffen und den Blockseminaren finden vorbereitende Simulationen mit anderen Universitäten statt.

Model United Nations - Vorbereitung zur Teilnahme an Model United Nations NYC 2019

Di, 18-20 Uhr, LG 1/110  (O. Kessler, S. Duryea)
Fr., 19.10.18, 9-12 Uhr, LG 4/D01
Fr., 09.11.18, 14-20 Uhr, LG 1/110
Sa., 10.11.18, 10-22 Uh, , LG 1/110
So., 11.11.18, 10-18 Uhr, LG 1/110

Die Anmeldung erfolgt über das zentrale Verteilungsverfahren. Voraussetzung zur
Teilnahme am Seminar ist die Abgabe eines Motivationsschreiben (Englisch, ca. 2
Seiten) an mun@uni-erfurt.de bis spätestens 10. August 2018.
Bei diesem Seminar handelt es sich um eine selbstorganisierte studentische
Veranstaltung (§5Abs.6 BA-PO-SF) in Kooperation mit den oben genannten
Dozenten. Das Seminar bereitet eine Gruppe Erfurter Studierender auf die
Teilnahme an der weltgrößten Simulation der Vereinten Nationen (VN) in New York
im Frühjahr 2019 (genauer Termin folgt) vor.
Planspiele in der praktischen Vermittlung der Internationalen Beziehungen dienen
als inhaltliche und methodische Alternative zum klassischen Frontalunterricht und
ermöglichen dadurch große Lernerfolge. In diesem Seminar werden Grundregeln
der Diplomatie, des Völkerrechts, institutioneller Aspekte der VN und anderer
internationaler Organisationen, sowie rhetorische Fähigkeiten in englischer Sprache
geschult. Hinzu kommt eine Auseinandersetzung mit dem in New York zu
vertretenen Land. Sollte es Probleme mit diesen Terminen oder Fragen geben, bitte
eine E-Mail an mun@uni-erfurt.de schreiben. Zusätzlich zu den regelmäßigen
wöchentlichen Treffen und den Blockseminaren finden vorbereitende Simulationen
mit anderen Universitäten statt: EfMUN, GerMUN.

Organisation der Veranstaltung: Model United Nations - Vorbereitung zur Teilnahme am National Model United Nations 2019

Fr., 02.11.18, 10-21 Uhr, LG 2/131  (O. Kessler, S. Duryea)
Sa., 03.11.18, 9-21 Uhr, LG 2/131
So., 04.11.18, 9-20 Uhr, LG 2/131

Bei diesem Seminar handelt es sich um eine selbstorganisierte studentische Veranstaltung in Kooperation mit den oben genannten Dozenten. Das Seminar bereitet eine Gruppe Erfurter Studierender auf die Teilnahme an der weltgrößten Simulation der Vereinten Nationen (VN) in New York im Frühjahr 2019 (genauer Termin folgt) vor. Planspiele in der praktischen Vermittlung der Internationalen Beziehungen dienen als inhaltliche und methodische Alternative zum klassischen Frontalunterricht und ermöglichen dadurch große Lernerfolge. In diesem Seminar werden Grundregeln der Diplomatie, des Völkerrechts, institutioneller Aspekte der VN und anderer internationaler Organisationen, sowie rhetorische Fähigkeiten in englischer Sprache geschult. Hinzu kommt eine Auseinandersetzung mit dem in New York zu vertretenen Land. Sollte es Probleme mit diesen Terminen oder Fragen geben, bitte eine E-Mail an mun@uni-erfurt.de schreiben. Zusätzlich zu den regelmäßigen wöchentlichen Treffen und dem Blockseminar finden vorbereitende Simulationen mit anderen Universitäten statt: EfMUN, GerMUN oder BaMUN. Fragen bezüglich des Seminars können an mun@uni-erfurt.de gerichtet werden.

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