Universität Erfurt

MAX-WEBER-KOLLEG

The City in the History of Religion (Neues Projekt 2017)

If "Religion" can be fruitfully conceptualized as communication, the space of communication as context and as result of such communication is crucial. It is in this perspective that the project investigates urban space as context and result of religious communication. How is religion used by different agents to appropriate (and that is to say, create) urban space? How does this specific religious agency shape and change urban space over time? And how does the urban context change practices of religious communication and the ensuing forms of sacralization? These questions are tackled by focusing on the co-constitution between religion and urbanity as successful cross-cultural strategies of handling, boosting, and buying into human sociality. In contrast to approaches that are focusing on competition of religious groups in claiming public space, our approach takes thus a broader historical or even evolutionary approach. In working out the entangled shaping of urban space and religion by individual and collective agents, we intend to use the concepts of crafting space, citification and hyper-diversity.

We aim at mapping the different functions offered by religious action in the realm of services provided, governance supported, and practices enabling people to relate to space. For ancient cities, we might hypothesize that ritual and textual religious practices provided important tools for the creation of a highly complex, shared, and divided space called “city”. For modern cities, the analysis of the use of objects and the sacralization of time offers comparative perspectives.

By the term “citification” we point to something different from “urbanization” processes. The latter term designates the wider and prior sets of phenomena revolutionizing human societies and sociability by concentrating increasing rates of population within dense sheer sized and organized areas. The former defines the processes by which urbanized religious agents carry on religious actions succeeding in appropriating urban spaces over time in a way that presumes and demands already fully urbanized contexts.

Modern metropolises are sensitive to hyper-diversity in terms of religion and ethnicity. This often implies the support of a normative framework that usually advocates the positive value of cultural and religious diversity. We will try to further an inquiry into religious practices that go beyond the normative framework of public, acknowledged rituals by rather looking into how religious diversity is performed and which ritual background it exploits, supports, and invented.

The project is pursued in cooperation with Rubina Raja, Centre for Urban Network Evolutions, University of Aarhus, and Susanne Rau, RaumZeit-Forschungsgruppe, Historisches Seminar, Universität Erfurt.


Individuelles religiöses Handeln zwischen legitimer Pluralität und Devianz

Seit Cicero findet sich das Wort superstitio im religionsbezogenen lateinischen Wortschatz und gewinnt zunehmende Popularität; Seneca verfasste eine eigene, nur in Fragmenten erhaltene Monographie „De superstitione“. Das Wort bezeichnet deviante religiöse Praktiken, die über die religio, die der pietas gegenüber den Göttern geschuldet ist, hinausgehen. Dieser spätrepublikanische normative Diskurs ist neu. Aber die Wortgeschichte bleibt bei dem spätrepublikanischen Umschwung nicht stehen. In den apologetischen Texten des dritten Jahrhunderts wird das Wort zu einem zentralen Kampfbegriff; superstitio ist die Religion des anderen. Als solche wird sie dann in den Rechtstexten des vierten und fünften Jahrhunderts kriminalisiert.
Das Projekt zielt auf eine Rekonstruktion von Diskursen über die Grenzen akzeptablen religiösen Verhaltens und ihrer Reflexionen in Äußerungen über Wahlmöglichkeiten und die Ausübung solcher Optionen im Bereich individuellen religiösen Handelns. Im Hinblick auf die religionsgeschichtliche Dynamik nimmt das Projekt so neben den Formen religiöser Alltagspraktiken und Sinnkonstruktionen auch die Versuche religiöser Kontrolle von öffentlicher Seite in den Blick, die neben dem intellektuellen Bereich mehr und mehr rechtswirksam werden.
Vorstudien haben gezeigt, dass religio in römischer Zeit als anthropologisches Konzept Verwendung findet und sich nicht eignet, Pluralität oder Individualität zu beschreiben. Begriffe wie secta oder disciplina können in Gruppen praktizierte Lebensführungsstile beschreiben, werden aber erst spät auf „Religionen“ übertragen. Solche begriffs- und wortgeschichtlichen Befunde sollen mit antiken Selbstzeugnissen und -reflexionen religiöser Praktiken (insbesondere brieflich und in Gebeten wie Hymnen) wie Rechtstexten und der Entwicklung des Religionsrechtes konfrontiert werden. Hier ist der Vergleich mit späteren europäischen Entwicklungen notwendig, um die Perspektive der Religionsgeschichte des römischen Reiches als Christianisierungsgeschichte zu überwinden.

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