Intelligibility in Context Scale - German (ICS-G) digital

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Skala zur Verständlichkeit im Kontext (ICS-G) – Erhebung von Normdaten von Kinder mit und ohne Aussprachestörung mit der ICS digital 

  • Laufzeit: 2020- 2024
  • Zielsetzungen: 
    1. Weiterentwicklung und Validierung der ICS-digital app
    2. Erhebung von Normdaten von Kindern mit und ohne Aussprachestörung (n=600; 3;0-5;11 Jahre)
  • Kooperationen:
    Prof. Dr. Sharynne McLeod, Charles Sturt University, Bathurst/Australien, Anniek van Doorniek-van der Zee, HU University of Applied Sciences Utrecht,
    Dr. Hayo R. Terband & Prof. Dr. Ellen Gerrits, Utrecht University,
    Dr. Annette Fox-Boyer, Universität Lübeck
  • Förderung: Damsté-Terpstra Foundation voor praktische en preventieve Logopedie (5100,-€)
  • Ansprechpartnerin: Lisa Schäuble, Prof. Dr. Sandra Neumann 

Posterpräsentation

Thumbnail ICS digital

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Publikationen

  • Schäuble, L. & Neumann, S. (2021, Februar). Der Einsatz der Skala zur Verständlichkeit im Kontext (ICS-G digital) bei Kindern mit und ohne Aussprachestörung (3;0-5;11 Jahre). Poster auf dem 22. Wissenschaftlichesn Symposium des Deutschen Bundesverbands für akademische Sprachtherapie und Logopädie (dbs). online
  • Neumann, S., Schäuble, L. & McLeod, S. (2020). Skala zur Verständlichkeit im Kontext (ICS-G) - Erstes deutsches ICF-CY-basiertes Assessment zur Verständlichkeit von Kindern mit Aussprachestörungen. Forum Logopädie, 34(4), 24-28.
  • Neumann, S., Rietz, C. & Stenneken, P. (2017). The German Intelligibility in Context Scale (ICS-G): Reliability and Validity Evidence. International Journal of Language & Communication Disorders, 52, 585-594.
  • McLeod, S., Harrison, L. J., & McCormack, J. (2012). Skala zur Verständlichkeit im Kontext: Deutsch [Intelligibility in Context Scale: German] (Sandra Neumann, Ph.D., Trans.). Bathurst, NSW, Australia: Charles Sturt University. Retrieved from http://www.csu.edu.au/research/multilingual-speech/ics

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The Intelligibility in Context Scale (ICS-G digital) - Investigation of German norm data in children with and without speech sound  disorders (3;0-5;11 years)

Objective: To collect German norm data for the intelligibility of children (n=600) with and without speech sound disorders (SSD) by using the digital ICS-G. 

Method: The not yet published digital version of the ICS-G (McLeod et al., 2012) is getting revised for the use of investigation. Hereby, norm data of children with and without SSD (3;0-5;11 y.; n = 600) is getting collected. Parallel to that, data of the digital version of the ICF is getting compared with the paper-pencil-version and validated. The following diagnostic procedures are used: PLAKSS-II (Fox-Boyer, 2014), ICS-G (McLeod et al., 2012), KiddyCAT-G (Vanryckeghem & Brutten, 2007), FOCUS-G (Thomas-Stonell et al., 2012). Based on phonetic transcription, analysis through PCC, PICC, PVC and PPC takes place. Laypersons will assess the intelligibility of the children. This data is getting correlated with the results of the ICF-orientated assessments.

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