Dr. Verena Lehmbrock

Aktuell

Contact: verena.lehmbrock@uni-erfurt.de

SS 2020: Visiting Fellow NIAS Amsterdam, Descartes theme group „Understandings of Knowledge“

Founding member of the GWMT group Forum for the History of the Human Sciences

Postdoc project on ‘technologies of the self’ under state socialism, the case of psychological leadership training in Socialist Germany 1960s-90s

 

Research interests

History of Social Psychology and Psychotherapy, Cold War Social Sciences, Agricultural Enlightenment and Science, Systematics of Knowledge, Historical Epistemology

Bild Lehmbrock

Education

2016                     Ph.D. at Technical University of Berlin, History of Science

2017–today         B.Sc. studies Psychology, Fernuniversität Hagen (correspondence programme)

2009–2013           Jena University, Graduate school „Laboratory of the Enlightenment“, doctoral candidate at the Institute for the History of Science, Medicine and Technology „Ernst-Haeckel-Haus“

2002/03               University of Nottingham, Socrates exchange student

2000–2006          Humboldt University of Berlin, M.A. Philosophy / Early Modern and Modern History

Selected publications

Der denkende Landwirt. Agrarwissen und Aufklärung in Deutschland 1750–1820 [The Thinking Farmer. Agricultural Knowledge and Science in the German Enlightenment], Weimar/Köln/Wien: Böhlau 2020.

Peasant Eyes: A Critique of the Agricultural Enlightenment, in: Leen van Molle and Yves Segers (ed.): Knowledge Networks in Rural Europe since 1700, Suffolk: Boydell & Brewer 2020.

Dauser, Regina; Fassl, Peter and Lothar Schilling (ed.), Wissenszirkulation auf dem Land vor der Industrialisierung (review), Augsburg: Wißner-Verlag 2016 (Documenta Augustana, Bd 26), Zeitschrift für Agrargeschichte und Agrarsoziologie 66 (2018), 98–100.

Zur Geschichte einer Metakategorie: Das ‚Empirische‘ in der deutschen Ökonomischen Aufklärung und frühen Agrarwissenschaft um 1800 [Tracing the History of a Super-Category: The 'Empirical' in German Agricultural Improvement and Science around 1800], in: Berichte zur Wissenschaftsgeschichte 39 (2016), 79–98.

Agrarwissen und Volksaufklärung im langen 18. Jahrhundert. Was sehen historische Gewährsleute und was sehen ihre Historiker/innen?, in: Mulsow, Martin and Frank Rexroth (ed.), Was als wissenschaftlich gelten darf. Praktiken der Grenzziehung in Gelehrtenmilieus der Vormoderne. Frankfurt/Main: Campus 2014 (Historische Studien 70), 485–514.

‚Laboratorium‘, in: Frietsch, Ute and Jörg Rogge (ed.), Über die Praxis des kulturwissenschaftlichen Arbeitens. Ein Handwörterbuch. Bielefeld: transcript 2013, 245–249.