Research Associate at the Department of Mathematics Education – Dual Teacher Training Programme for Secondary Schools (Faculty of Education)

Contact

C07 – teaching building 2 / Room 200

Office hours

by appointment

To my Webex room

Visiting address

Campus
Faculty of Education
C07 – teaching building 2
Hieranaplatz 4
99089 Erfurt

Mailing address

Universität Erfurt
Faculty of Education
Postfach 90 02 21
99105 Erfurt

Hannes Seifert

My Profile

Curriculum Vitae

Current

  • Since 09/2025
    Research Associate at the Department of Mathematics Education, Faculty of Education, University of Erfurt (Dual Teacher Training Programme for
    Secondary Schools)
  • Since 04/2021
    Research Associate at the Department of Mathematics Education, Faculty of Education, Faculty of Mathematics and Computer Science, University of  Jena
    To my website at the  University of Jena

Education

  • 08/2022
    State Examination for Upper Level Secondary School Teachers (Spanish, University of Jena)
  • 03/2021
    State Examination for Upper Level Secondary School Teachers (Mathematics/Computer Science, University of Jena)
  • 2017–2021
    Student Assistant, Faculty of Mathematics and Computer Science, University of Jena

Research Interests

Transition from university to school in teacher training (especially with regard to dual teacher training programmes)

PhD Project (at the University of Jena)

  • Competences of mathematics teachers in using digital mathematics tools
  • Competence assessment and support, especially with regard to self-regulated learning
  • Potential of digital technologies in mathematics education
  • Differences between analogue and digital mathematical working methods, particularly in relation to geometry

Publications

Journal Articles with Peer Review

  • Seifert, H., & Lindmeier, A. (2024). Developing a Performance-Based Assessment to Measure Pre-Service Secondary Teachers' Digital Competence to Use Digital Mathematics Tools. Journal for Didactics of Mathematics 45(2), 25.
    https://doi.org/10.1007/s13138-024-00251-7
  • Three more contributions are currently under review.

Contributions at Conferences

  • Seifert, H., & Hahn, H. (submitted). Das duale Regelschulstudium an der Universität Erfurt: Konzeption und erste Erfahrungen aus der Mathematikdidaktik. 59. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik.
    To the conference homepage
  • Seifert, H., & Lindmeier, A. (2025). Validating a Performance-Based Assessment of Pre-Service Teachers' Digital Competence. In C. Cornejo, P. Felmer, D. M. Gómez, P. Dartnell, P. Araya, A. Peri, & V. Randolph (Eds.). Proceedings of the 48th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education : General Contributions (p. 320), Santiago, Chile: PME.
    To the conference homepage
    To the publication
  • Seifert, H., & Lindmeier, A. (2025, in print). Wie reflektieren angehende Mathematiklehrkräfte ihre eigenen digitalen Kompetenzen? Einblicke in ein Feedback-Instrument. In L. Schick, M. Platz, & A. Lambert (Eds.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2025 : 58. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik (pp. 177–180). WTM.
    To the conference homepage
  • Seifert, H., & Lindmeier, A. (2024). Dare to move it – Wie nutzen angehende Mathematiklehrkräfte dynamische Eigenschaften beim Einsatz von DGS?. In F. Reinhold, S. Becker, & F. Schacht (Eds.), KI und Mathematikunterricht : Online-Herbsttagung 2024 des Arbeitskreises Mathematik mit digitalen Werkzeugen in der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik am 20. September 2024 (p. 6). Freiburg University of Education.
  • Seifert, H., Kosiol, T., Gonscherowski, P., Rott, B., Ufer, S., & Lindmeier, A. (2024). Auswirkungen digitaler Technologien auf das professionelle Wissen von Mathematiklehrkräften – Eine Zukunftsstudie. In P. Ebers, F. Rösken, B. Barzel, A. Büchter, F. Schacht, & P. Scherer (Eds.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2024 : 57. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik (pp. 371–374). WTM.
    To the conference homepage
    https://doi.org/10.17877/DE290R-25058
  • Seifert, H., & Lindmeier, A. (2023). Mit Differenzierungsmatrizen kompetent für Unterricht mit digitalen Mathematikwerkzeugen werden: Einblicke in das ProfJL²-Teilvorhaben Isi-Mathematik. Im Rahmen der Abschlusskonferenz der Jenaer QLB-Projekte ProfJL² [Professionalisierung von Anfang an im Jenaer Modell der Lehrerbildung] und der Netzwerktagung des Zentrums für Lehrerbildung und Bildungsforschung am 19.10.2023. University of Jena.
  • Seifert, H., & Lindmeier, A. (2023). Selbstregulation beim Erwerb digitaler Kompetenzen angehender Mathematiklehrkräfte – Pilotierung eines Reflexionsbogens für den Einsatz in Lehrveranstaltungen. In F. Reinhold, M.-M. Oppmann, M. Abt, & F. Schacht (Eds.), Digitale Schulbücher : Herbsttagung 2023 des Arbeitskreises Mathematikunterricht und digitale Werkzeuge in der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik vom 28. bis 29. September 2023 (pp. 14–15). Freiburg University of Education.
  • Seifert, H., & Lindmeier, A. (2022). Messung digitaler Kompetenzen angehender Mathematiklehrkräfte am Beispiel CAS. In IDMI-Primar Goethe-Universität Frankfurt (Ed.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2022 : 56. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik (pp. 1213–1216). WTM.
    To the conference homepage
    https://doi.org/10.37626/GA9783959872089.0
  • Seifert, H., & Lindmeier, A. (2022). Relation Between Pre-Service Teachers’ Performance and their Self-Assessments when Using Computer Algebra Systems: a Pilot Study. In C. Fernández, S. Llinares, A. Gutiérrez, & N. Planas (Eds.). Proceedings of the 45th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 4, p. 405). Alicante, Spain: PME.
    To the conference homepage
    To the article
  • Seifert, H., Ghomi, M., Mühling, A., & Lindmeier, A. (2022). Entwicklung eines Instruments zur Messung digitaler Kompetenzen von Mathematiklehrkräften. In F. Reinhold, & F. Schacht (Eds.), Digitales Lernen in Distanz und Präsenz : Herbsttagung 2021 des Arbeitskreises Mathematikunterricht und digitale Werkzeuge in der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik am 24.09.2021 (pp. 117–124). University of Duisburg-Essen.
    https://doi.org/10.17185/duepublico/76041

My profile at ...