FOCUS©-34-G

Link to the FOCUS©-34-G website

Link to pre-registration with DRKS

Link to pre-registration with kofam

Current dissertation project:
The use of the 'Focus on Communication Success among Six' (FOCUS©-G & FOCUS©-34-G) - Investigation on communicative participation in preschool children with developmental language disorders (DLD)

  • Duration: 2020-2025
  • Objectives:
    1. Validation of the short version FOCUS©-34-G
    2. Verification of the FOCUS©-G & FOCUS©-34-G as Therapy Outcome Measure/TOM
    3. Clarification of the relationship between the level of language impairment and
    communicative participation in children with developmental language disorder (DLD).
  • Cooperation partner:in: Professor Dr Nancy Thomas-Stonell & Dr Bernadette Roberston, Canchild Research Centre, Toronto/Canada
  • Contact persons: Svenja Zauke, Professor Dr Sandra Neumann

Publications

  • Zauke, S. (2022, 11-12 März). Schau mal, was ich jetzt alles kann! Erfolge einschätzen mit dem FOCUS©-G in der Logopädie mit kleinen Kindern [Workshop]. 1. Tagung der Gesellschaft für entwicklungspsychologische Sprachtherapie (GSEST), Zürich, Schweiz. 
  • Zauke, S. & Neumann, S. (2021, 01-02 Oktober). Das Projekt FOCUS©-34-G: Untersuchung zur kommunikativen Partizipation bei Kindern mit Sprachentwicklungsstörungen (SES) im Vorschulalter [Posterpräsentation]. 24. Kongress der Österreichischen Gesellschaft für Sprachheilpädagogik (ÖGS), online.
  • Zauke, S. & Neumann, S. (2020, 25. Januar). «Darf ich mitspielen?». Kommunikative Partizipation von 3-bis 5-jährigen Kindern mit Sprachentwicklungsstörungen (SES) [Posterpräsentation]. Tagung des Deutschschweizer Logopädinnen- und Logopädenverbandes, Zofingen, Schweiz.
  • Zauke, S. & Neumann, S. (2019). Die kommunikative Partizipation von Kindern im Vorschulalter mit Sprachentwicklungsstörungen (S)SES – Erste Ergebnisse anhand des FOCUS©-G. logopädieschweiz, 3, 15-25.
  • Neumann, S., Salm, S., Robertson, B. & Thomas-Stonell, N. (2018). Kommunikative Partizipation von Kindern im Vorschulalter – Erste deutsche Referenzdaten zum ‚Fokus auf den Erfolg der Kommunikation für Kinder unter sechs Jahren‘ (FOCUS©-G). Logos – Fachzeitschrift für akademische Sprachtherapie und Logopädie, 3, 176-185.
  • Neumann, S., Salm, S., Robertson, B. & Thomas-Stonell, N. (2018). Der 'Fokus auf den Erfolg der Kommunikation für Kinder unter 6 Jahren (FOCUS©-G)' − Erstes ICF-CY orientiertes Assessment der kommunikativen Partizipation bei Klein- und Vorschulkindern. Forum Logopädie, 32(1), 14-19.
  • Neumann, S., Salm, S., Rietz, C., & Stenneken, P. (2017). The German Focus on the Outcomes of Communication Under Six (FOCUS©-G): Reliability and validity of a novel assessment of communicative participation. Journal of Speech, Language and Hearing Research, 3, 675-681. 

Other publications

  • Vetsch Good, M., Zauke, S., & Bohnert-Kraus, M. (2021, November). Effects of EST on communication outcomes of late-talking toddlers. 3rd Annual Meeting Swiss Society of Early Childhood Research (SSECR), Zürich, Schweiz.
  • Vetsch Good, M., Zauke, S., Feil, S., Bohnert-Kraus, M., Vischer, B. & Zimmermann, A. (2021). Wirksamkeit der Entwicklungspsychologischen Sprachtherapie (W-EST) – eine Einzelfalldarstellung. logopädieschweiz, 01, 7-24

Logo Credit:

Logo: ©Svenja Zauke