Schröder, Peter

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Professor of the History of Political Thought
University College London
History Department
Gower Street
UK London WC1E 6BT
United Kingdom


p.schroder@ucl.ac.uk

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Research interests
Natural law theories of the seventeenth and eighteenth centuries, theories of the state, social contract tradition, international political thought, trust
 

Selected bibliography concerning Natural law

  • Books

Trust in Early Modern International Political Thought, 1598-1713 (Ideas in Context 116) Cambridge 2017.

Thomas Hobbes, Leipzig 2012.

Naturrecht und absolutistisches Staatsrecht. Eine vergleichende Studie zu Thomas Hobbes und Christian Thomasius, Berlin 2001.

Christian Thomasius zur Einführung, Hamburg 1999.

  • Edited Books

together with O. Asbach, Research Companion to the Thirty Years War, Farnham/Surrey  2014.

together with O. Asbach, War the State and International Law in Seventeenth-Century Europe, Farnham/Surrey 2010.

together with T. Ahnert, edition of: Heineccius, J.G., A Methodical System of Universal Law: Or the Laws of Nature and Nations, translated by G. Turnbull, Indianapolis 2008.

together with T. Hochstrasser, Early Modern Natural Law Theories: Contexts and Strategies in the Early Enlightenment, Dordrecht 2003.

together with M. Peters, Souveränitätskonzeptionen. Beiträge zur Analyse politischer Ordnungsvorstellungen im 17. bis zum 20. Jahrhundert, Berlin 2000.

  • Articles

Glaube und Gehorsam in Thomas Hobbes: De Cive, ed. by O. Höffe, (Berlin/Boston 2018), p. 191-205.

Fidem observandam esse – Trust and Fear in Hobbes and Locke in Trust and Happiness in the History of Political Thought, ed. by Kontler, L./Somos, M. (Leiden 2018), p. 99-117.

“Hobbes m’a fourni ses rêves politiques” – Rousseaus Auseinandersetzung mit Hobbes, in Der sterbliche Gott. Thomas Hobbes’ Lehre von der Allmacht des Leviathan im Spiegel der Zeit, ed. by. T. Lau/V. Reinhardt/R. Voigt, (Baden-Baden 2017), p. 103-125.

 “Un Politique peut dire ce qu'un Prince devroit faire” – les concepts de paix et d'équilibre dans la pensée politique de Leibniz, in La Paix des Pyrénées (1659) ou le triomphe de la raison politique, ed. by L. Bély/B. Haan/S. Jettot (Paris 2015), p. 109-132.

Staat, Religion und Völkerrecht in der politischen Philosophie von Leibniz, in Gottfried W. Leibniz: Die richtige Ordnung des Staates, ed. by P. Nitschke (Baden-Baden 2015), p. 33-47.

 “Une distinction frivole” – Enlightenment discussions of citizenship, in Athenian Legacies. European Debates on Citizenship, ed. by P. M. Kitromelides (Florence 2014), p. 255-269.

Sine fide nulla pax – Überlegungen zu Vertrauen und Krieg in den politischen Theorien von Machiavelli, Gentili und Grotius, in War in Words Transformations of War from Antiquity to Clausewitz,  ed. by M. Formisano/H. Böhme (Berlin 2010), p. 37-60.

La pensée politique d’Alberico Gentili et la problématique de la confiance pour l’ordre international, in revue d’histoire diplomatique (Paris 2010), p. 207-226.

“Irgend ein Vertrauen ... muss ... übrig bleiben” – The idea of trust in Kant's moral and political philosophy, in Cultivating Personhood: Kant and Asian Philosophy, ed. by S. R. Palmquist, Berlin 2010, p. 391-398.

Vitoria, Gentili, Bodin: Sovereignty and the Law of Nations in The Roman Foundations of the Law of Nations: Alberico Gentili and the Justice of Empire, ed. by B. Kingsbury/B. Straumann, Oxford 2010, p. 163-186.

Taming the Fox and the Lion – some aspects of the sixteenth century's debate on inter-state relations in War, the State and International Law in Seventeenth Century Europe, ed. by O. Asbach/P. Schröder (Farnham/Surrey 2010), p. 83-102.

Reichsverfassung und Souveränität bei Samuel Pufendorf, in Naturrecht und Staatstheorie bei Samuel Pufendorf, ed. by D. Hüning (Baden-Baden 2009), p. 126-137.

Die Heilige Schrift in Hobbes’ Leviathan – Strategien zur Begründung staatlicher Herrschaft, in Der lange Schatten des Leviathan. Hobbes’ politische Philosophie nach 350 Jahren, ed. by D. Hüning (Berlin 2005), p. 179-199.

Freiheit und Herrschaft in den Rechtslehren von Grotius und Hobbes, in Staat bei Hugo Grotius, ed. by N. Konegen/P. Nitschke (Baden-Baden 2005), p. 107-123.

“A ognuno puzza questo barbaro dominio“: Machiavelli and the German strife for liberty, in University of Tokyo Journal of Law and Politics 2 (2005), p.1-12.

Zum politischen Gehalt von Schillers Ästhetik im Kontext von Aufklärung und Revolution, in Kunst - Fest - Feier Inklusion und Exklusion in Gesellschaft und Kultur, ed. by H. Danuser/H. Münkler (Schliengen 2004), p. 53-69.

Natural Law and Enlightenment in comparative perspective: Differences and similarities between the French and the Scottish case, in Early Modern Natural Law Theories: Contexts and Strategies in the Early Enlightenment, ed. by T. Hochstrasser/P. Schröder (Dordrecht 2003), p. 297-317.

Tugend und Laster bei Thomasius und Mandeville, in Thomasius im literarischen Feld, ed. by H. Jaumann/M. Beetz (Tübingen 2003), p. 187-201.

Natural Law, Sovereignty and International Law: A Comparative Perspective, in Natural Law and Civil Sovereignty. Moral Right and State Authority in Early Modern Political Thought, ed. by I. Hunter/D. Saunders (Houndmills 2002), p. 204-218.

Liberté et Pouvoir chez Hobbes et Montesquieu, in Le Temps de Montesquieu, ed. by M. Porret/C. Volpilhac-Auger (Geneva 2002), p. 147-169.

Naturrecht in der Encyclopédie, in Internationale Beziehungen in der frühen Neuzeit. Frankreich und das Alte Reich im europäischen Staatensystem (Festschrift für Klaus Malettke), ed. by S. Externbrink/J. Ulbert (Berlin 2001), p. 77-92.

Reich versus Territorien? Zum Problem der Souveränität im Heiligen Römischen Reich nach dem Westfälischen Frieden, in Altes Reich, Frankreich und Europa. Politische, philosophische und historische Aspekte des französischen Deutschlandbildes im 17. und 18. Jahrhundert, ed. by O. Asbach/S. Externbrink/K. Malettke (Berlin 2001), p. 123-143.

Die deutsche Frühaufklärung als Beginn deutscher liberaler Tradition?, in Jahrbuch für Liberalismusforschung 12 (2000), p. 11-22.

Souveränität und Völkerrecht bei Thomas Hobbes, in Souveränitätskonzeptionen. Beiträge zur  Analyse politischer Ordnungsvorstellungen im 17. bis zum 20. Jahrhundert, ed. by M. Peters/P. Schröder (Berlin 2000), p. 41-57.

Zum Einfluß der deutschen Naturrechtstradition auf die schottische Aufklärungsphilosophie des 18. Jahrhunderts, in Rechtsgeschichte(n)? ed. by P. Caroni (Frankfurt/Main 2000), p. 91-103.

The Constitution of the Holy Roman Empire after 1648: Samuel Pufendorf's Assessment in his 'Monzambano', in Historical Journal 42,4 (1999), p. 961-983.

Thomas Hobbes, Christian Thomasius and the Seventeenth-Century Debate on the Church and State, in History of European Ideas 23 (1997), p. 59-79.