11. Biennial IFS Conference (31.07. - 02.08.2025)

Froebelian Pasts, Present & Futures

Forschungsneubau

 

Die IFS-D ist ein gemeinnützig anerkannter, eingetragener Verein, der sich zur Aufgabe gestellt hat, die Aktualität der Pädagogik Fröbels für Bildung, Erziehung, Wissenschaft und Politik durch breite Diskussion seines Lebenswerkes zu demonstrieren und weiterzutragen. Der Verein richtet alle zwei Jahre eine Konferenz mit internationalen Gästen aus, die sich mit zentralen Fragen der Fröbel-Pädagogik forschend und bezogen auf ihre praktische Anwendung auseinandersetzen.

2025 wird die Konferenz vom Team der Professur für Inklusive Unterrichtsforschung mit dem Schwerpunkt Lernen und den Mitarbeiter:innen der Fröbelforschungsstelle organisiert.

 

Keynote-Speaker

Dr. Jens Beljan | Friedrich-Schiller-Universität Jena/GE | Pedagogical understanding: Childhood as a sphere of expressivity and resonance
Dr. Maria Cooper | University of Auckland/NZ | Ka mua, Ka muri (Walking backwards into the future): Nurturing the Whole Child Across Time and Place
Prof. Dr. Helge Wasmuth | Mercy College New York/US | The past, the present, and the future

 

Anmeldung

Die Anmeldung zur Konferenz ist ab sofort über ConfTool möglich.

Programmablauf

Donnerstag, den 31.07.25 Freitag, den 01.08.25 Samstag, den 02.08.25
10-12 Treffen des Executive Team 9-9:30 Anmeldung 9:30-10 Anmeldung
13-14 Anmeldung & Willkommen 9:30-10:30 Keynote II (Cooper) 10-11 Keynote III (Wasmuth)
14-15 Keynote I (Beljan) 10:30-11 Tee/Kaffee-Pause & Lunchbox 11-11:30 Tee/Kaffee-Pause
15-16 Mixed Sessions I 11-18 Orte Fröbels und Thüringens 11:30-12:30 Mixed Sessions III
16-16:30 Tee/Kaffee-Pause Osten: Keilhau, Bad Blankenburg etc. 12:30-13 Tee/Kaffee-Pause
16:30-17:30 Mixed Sessions II Westen: Bad Liebenstein, Schweina etc. 13-14 Mixed Sessions IV
18 Get Together 18:30 Dinner 14-15 Abschluss

Detaillierte Informationen

Tagungsbeitrag und Anmeldung

Early Bird: 350€

Standard: 400€

In der Gebühr für die Konferenz sind reguläre Getränke und Essen während der Konferenz sowie das Dinner am Freitag inklusive. Der vergünstigte Preis gilt bei Anmeldung bis 29.03.2025. 

Anmeldung über ConfTool

Tagungsort und Anreise

Ort der Konferenz ist das Radisson Blu Hotel

Dort befinden sich die von uns reservierten Tagungsräume. 

Zudem haben wir ein Kontingent an Hotelzimmern reserviert, welches bis zum 29.03.2025 mit dem Stichwort „IFS Konferenz 2025“ für 129€/Nacht über das Hotel selbst gebucht werden können.

Anreise

Sessions am Donnerstag

Mixed Sessions I (15-16 Uhr)

  • Dr Yukiyo Nishida, Dr John Mynott & Dr Maria Gregoriou "Toys in Early Childhood Education: Are toys necessary for play?" Thelma Miller "The Value of Clay in a No Toy Nursery"
  • Dr Helen Lyndon, Sue Bennett, Anne Denham & Sally Cave "Being and Becoming a Froebelian Community of Evidenced Practice"
  • Helle Halsboe-Larsen "Blockplay & Architecture" Catriona Gill & Jane Whinnett "Encounters with Blocks"
  • Dr Kate Smith & Neil Baker "'Ahoy there, Captain': Symbolic puppet play as a unifying literacy experience" Sabine Plamper & Titia Sprey "Understanding Through Your Hands: 10000 scribbles are 10000 neural connections"
  • Dr Lynn McNair "Threads of Connection: Unravelling Froebelian kinship and the art of shared knowing" Fatemeh Sadeghi “A Froebelian Early Learning Space: What Does It Offer? What Should It Offer?”

Mixed Sessions II (16:30-17:00)

  • Dr Fengling Tang, Judith Ish-Horowicz & Rachna Joshi "Intergenerational practice and dance with the Gifts: a spiritual journey of sustaining the Froebelian heritage" Bridget Steenkamp "Crafting connections: developing reflective practice through feltig a ball"
  • Jun Prof Sebastian Engelmann "Froebel as an Eponymous Hero - A Study of School Names in Thuringia" Stefanie Vochatzer "Kindergarten as Loanword Around the World - Insights Into Kindergarten Pedagogy in United States Around 1860" Mie Nojiri "Creative Storytelling and Froebelian Pedagogy: The Early Reception of Froebel's Methods and Building Blocks in Japan" (Poster)
  • Luke Addison & Dr Lynn McNair "Entanglements with Life, Beauty and Knowledge: Story-making as a practice in Sustainable Froebelian Pedagogies" Prof Niamh Fortune & Sinéad Magee “Visions of Irish Froebelian graduates’ professional identities through a dynamic systems lens”
  • Prof Boris Čulina "Child's play and modern mathematics" Michael Rumbelow "AI object recognition and 3D modelling apps as tools for recording and representing children's physical block play constructions"
  • Dr Christiane Konrad "Froebel's forms of life, beauty and knowledge. Can we also find them in his familiy book of the mother and nursery songs?" Steve Grocott "Beyond the Mother Songs - A Froebelian approach to early childhood music for the 21st century"

Sessions am Samstag

Mixed Sessions III (11:30-12:30)

  • Dr Amanda Norman “A Froebelian perspective toward 'Restorative Care' during infant rest and sleep routines and rituals in the 21st century domestic home” Steph Harding & Paula Lester "Froebel's Mother Songs and Finger Plays"
  • Marcella Towler & Dr Alison Moore "Being and Becoming: Reflections on Froebelian Journeys" Dr Busra Kumru “The ownership of wisdom: provocations on early years as a context for 'thinking together'”
  • Caroline Walsh & Dr Lynn McNair "Is it possible to have a children's outdoor nursery within a botanic garden?" Susan Wood "21st century ways to incorporate Froebel's gifts and occupations into the classroom"

Mixed Sessions IV (13-14)

  • Dr Stella Louis & Jane Whinnett “How do open ended resources support representation through forms of life, beauty and knowledge?” Marcella Towler "Fuzzy Play?"
  • Prof Ulf Sauerbrey “The reception of Froebel's ideas on children's play by childhood researcher Martha Muchow” Prof Andrea Schmid & Dr Nikolas Rathert "Froebel Pedagogy: The Nexus between Then & Now" Dr Ines Freitag-Amtmann "Froebel today - Explorer dialogues with children"
  • Prof Naoko Matsumura “Numbers, Shapes, Words and Communication Using Origami. A Case Study of Froebelian Group Work in the Training of Early Childhood Educators and Elementary School Teachers in Japan” Grace Choi "Educational Policies and Trends in China in the Age of AI: What role can Froebel pedagogy play in early childhood education in the AI era?"

Rahmenprogramm

Am Freitag wird es die Möglichkeit geben, verschiedene Orte der Fröbel-Pädagogik in Thüringen zu besuchen.

Außerdem kann am Rande der Konferenz die Ausstellung “Fröbel neu denken” besucht werden, die von der JugendKunstschule Schweina organisiert wird. 
Das FRÖBELmobil ist eine mobile Kunstschule, die einlädt, Fröbels Grundideen in der gemeinsamen spielerischen Auseinandersetzung kennenzulernen.

Ansprechpartnerin:

Inhaberin der Professur für Inklusive Unterrichtsforschung mit dem Schwerpunkt Lernen
(Erziehungswissenschaftliche Fakultät)
C07 – Lehrgebäude 2 / Raum 107

Fragen zur Organisation bitte an:

Paula Ernst
Paula Ernst, M.A.
Wissenschaftliche Mitarbeiterin an der Professur für Inklusive Unterrichtsforschung mit dem Schwerpunkt Lernen
(Erziehungswissenschaftliche Fakultät)
C07 – Lehrgebäude 2 / C07.01.09