Kai Merten studied English Literature, Latin and Psychology at the Universities of Munich (LMU) and St Andrews. After completing his PhD in Munich in 2002, he was postdoctoral research fellow both at the Graduate School ‘Klassizismus und Romantik’ at the University of Gießen (JLU) and, with a research grant from the German Research Council (DFG), at the IASH of the University of Edinburgh. In 2007, he moved on to the University of Kiel (CAU) where he worked as a ‘wiss. Mitarbeiter’ (assistant lecturer). In 2011, he completed his habilitation at the CAU and received the venia legendi for ‘Anglistische Literatur- und Kulturwissenschaft’ (British Literary and Cultural Studies). Since April 2015, he is professor for ‘Neuere Englische Literaturwissenschaft’ (Literature in English since the Renaissance) at the University of Erfurt.

Teaching and Research Interests

  • British Romanticism
  • Contemporary Poetry in English
  • Literature and Media History
  • Postcolonial Media Culture
  • Theatre and Theatricality
  • Literary, Media and Cultural Theory
  • New Materialism

Publications

Books

Books

  • (2019). Hg. Diffractive Reading (Series New Critical Humanities). London: Rowman & Littlefield International. In Vorbereitung.
  • (2019). Hg. mit Claus-Michael Ort. Religiöse Medienkonflikte in der Frühen Neuzeit (Reihe Diskursivierung von Wissen in der Frühen Neuzeit). Berlin: De Gruyter Oldenburg. In Vorbereitung
  • (2018). Hg. mit Antje Kley. What Literature Knows: Forays into Literary Knowledge Production (Series Contributions to English and American Literary Studies 2). Berlin: Peter Lang.
  • (2016). Hg. mit Lucia Krämer. Postcolonial Studies Meets Media Studies: A Critical Encounter. Bielefeld: Transcript.
  • (2014). Intermediales Text-Theater. Die Bühne des Politischen und des Wissens vom Menschen bei Wordsworth und Scott (Berlin: De Gruyter) [Schriftenreihe der Anglia].
  • Hg. mit Hansjörg Bay (2006). Die Ordnung der Kulturen. Zur Konstruktion ethnischer, nationaler und zivilisatorischer Differenzen 1750-1850. Würzburg: Königshausen & Neumann. (Rezensionen in literaturkritik.de 2, Zeitschrift für Germanistik XVII, The German Quarterly 81, Anglia 126/1, Das Historisch-Politische Buch 55/2)
  • (2004). Antike Mythen – Mythos Antike: Posthumanistische Antikerezeption in der englischsprachigen Lyrik der Gegenwart. München: Fink. (Dissertationspreis des Deutschen Anglistenverbands 2005; Rezensionen in Anglia 123/4, Anglistik 18/1, ZAA 54/1, Poetica 38, Museum Helveticum 62, International Journal of the Classical Tradition 13/3, Journal of Hellenic Studies 127)

Articles

Articles

  • (2019). „Reading after Barad (and Blumenberg): Diffraction, intervention, human agency“. Critical Theory and New Materialisms. Hg. Artur Bueno, Christoph Henning und Hartmut Rosa. Abingdon: Routledge. In Vorbereitung.
  • (2019). „Introduction“. Diffractive Reading (Series New Critical Humanities). Hg. Kai Merten. London: Rowman & Littlefield International. In Vorbereitung.
  • (2019). Zus. mit Claus-Michael Ort. „Einleitung“. Religiöse Medienkonflikte in der Frühen Neuzeit (Reihe Diskursivierung von Wissen in der Frühen Neuzeit). Hg. Kai Merten und Claus-Michael Ort. Berlin: De Gruyter Oldenburg. In Vorbereitung.
  • (2019). „‚Roundheads‘, ‚Soundheads‘ und ‚Hair in Characters‘: Zum Diskurs der Kurzhaarigkeit im englischen Bürgerkrieg“. Das Haar als Argument. Zur Wissensgeschichte von Bärten, Frisuren und Perücken. Hg. Martin Mulsow. Stuttgart: Steiner. Im Druck.
  • (2018). „‚His ignorance were wise‘: Gendered Knowledge in Love’s Labour’s Lost”. What Literature Knows: Forays into Literary Knowledge Production (Series Contributions to English and American Literary Studies 2). Hg. Antje Kley und Kai Merten. Berlin: Peter Lang. 27-44.
  • (2016) „Media History in 17th- and 20th-Century Visual Poetry in English: Two Case Studies”. Literary Visualities: Visual Descriptions, Readerly Visualisations, Textual Visibilities. Hg. Guido Isekenmeier und Ronja Roxane Bodola. Berlin: De Gruyter. 203-221.
  • (2016). Zus. mit Lucia Krämer. „Introduction“. Postcolonial Studies Meets Media Studies: A Critical Encounter. Hg. Lucia Krämer und Kai Merten. Bielefeld: Transcript. 7-22.
  • (2013). „Poetic Genres in the Romantic Age I: William Wordsworth’s and Samuel Taylor Coleridge’s ‘Lyrical Ballads’, Nature Poetry“. A History of British Poetry: Genres – Developments – Model Interpretations. Hg. Sibylle Baumbach, Birgit Neumann und Ansgar Nünning. Trier: WVT. 217-228.
  • (2012). „Photopoetics, Précinema and the Web: Dickensian Media History“. Anglistentag 2011, Freiburg: Proceedings. Hg. Monika Fludernik und Benjamin Kohlmann. Trier: WVT: 273-281.
  • (2011). „‚Take a fellow of plain and uncoined constancy‘: Individualismus und Geschlechterdifferenz in neueren Adaptionen und Interpretationen von Henry V“. LWU XLIV/1. 31-49.
  • (2010). „The Scottish Enlightenment and the Invention of Popular Culture in 18th-Century Britain“. Anglistentag 2009, Klagenfurt: Proceedings. Hg. Jörg Helbig und René Schallegger. Trier: WVT: 255-262.
  • (2009). „‘Our Nature Angels May Weigh and Fathom’: Towards an Angelic Anthropology in British Romanticism“. Anglistentag 2008, Tübingen: Proceedings. Hg. Lars Eckstein und Christoph Reinfandt. Trier: WVT: 25-34.
  • (2009). „Two Men and the Moon: Theatrical Subjectivity in Samuel Beckett and Caspar David Friedrich“. Romanticism Today: Selected Papers from the Tü-bingen Conference of the German Society for English Romanticism. Hg. Lars Eckstein und Christoph Reinfandt. Trier: WVT: 121-132.
  • (2009). „‚As Lear reproached the winds I could almost / Have quarrelled with that blameless spectacle‘: Zur Raumkrise des Theaters in der romantischen Literatur – und zu ihrer Lösung“. Theatralität und Räumlichkeit: Raumordnungen und Raumpraktiken im theatralen Mediendispostitiv. Hg. Jörg Dünne, Sabine Friedrich und Kirsten Kramer. Würzburg: Königshausen & Neumann: 105-122.
  • (2007). „Excursion and Reclusion: William Wordsworth in the French Revolution – the French Revolution in William Wordsworth“. Reactions to Revolutions: The 1790s and their Aftermath. Hg. Ulrich Broich, H. T. Dickinson, Eckhart Hellmuth, Martin Schmidt. Münster: LIT: 309-326.
  • (2006). „Visions of Visuality: Wordsworth and the Media around 1800“. Anglistentag 2005, Bamberg: Proceedings. Hg. Christoph Houswitschka, Gabriele Knappe und Anja Müller. Trier: WVT: 279-290.
  • (2006). „Broadside Ballads und Old Wives’ Tales: Zur Intermedialität des Erzählens in Shakespeares The Winter’s Tale“. Shakespeare-Jahrbuch 142: 47-59.
  • (2006). Zus. mit Hansjörg Bay. „Einleitung“. Die Ordnung der Kulturen. Zur Konstruktion ethnischer, nationaler und zivilisatorischer Differenzen 1750-1850. Hg. Hansjörg Bay und Kai Merten. Würzburg: Königshausen & Neumann: 7-29.
  • (2006). „Fremde Frauen und die Regie der Regency. Figuren kultureller Differenz als Ausgangspunkt eines ästhetischen Nationalismus bei Walter Scott“. Die Ordnung der Kulturen. Zur Konstruktion ethnischer, nationaler und zivilisatorischer Differenzen 1750-1850. Hg. Hansjörg Bay und Kai Merten. Würzburg: Königshausen & Neumann: 277-297.
  • (2005). „Theatralität in Literatur und Kultur: Subjekt und Geschichte im Text-Theater der romantischen Literatur“. Eine Kulturgeschichte der Englischen Literatur: Von der Renaissance bis zur Gegenwart. Hg. Vera Nünning. Tübingen: Francke: 146-157.
  • (2005). „Plays on the Essential Passions of Men: Adam Smith, Joanna Baillie and the Textual Theatre of the Lyrical Ballads“. Romantic Voices, Romantic Poetics: Selected Papers from the Regensburg Conference of the German Society for English Romanticism. Hg. Christoph Bode und Katharina Renhak. Trier: WVT: 85-96.
  • (2004). „‘A face split off’: The Dismemberment of the Epic Hero in Poetry by Logue, Atwood and Harrison“. Gender forum 9: Male Accounts: www.gender-forum.uni-koeln.de/issue.htm
  • (2004). „‚To turn the gazer’s spirit into stone‘: Deutsche und britische Medusen in der Repräsentationskrise des 19. Jahrhunderts“, Anglia 122/1: 63-88.
  • (2002). „Scholastic Performances: Seamus Heaney and Tony Harrison (Back) at School“. Critical Survey 14/2: 101-112.
  • (2000). „Undermining Masculinity: Psychoanalysis, the ‘Weak Man’ and the ‘Caring Woman’ in Rebecca West’s The Return of the Soldier and Willa Muir’s Imagined Corners“. Psychoanalyticism: Uses of Psychoanalysis in Novels, Poems, Plays and Films. Hg. Anton Kirchhofer und Ingrid Hotz-Davis. Trier: WVT: 32-52.

Guide entries

Guide entries

  • (2009). „William Wordsworth“, „William Wordsworth: The Prelude“. Kindlers Literaturlexikon. Dritte, völlig neu bearbeitete Auflage. Hg. Heinz Ludwig Arnold. Stuttgart. Metzler: Band 17, 568f.; 570-572.
  • (2006). „Inszenierung“, „Ritual“. Metzler Lexikon Ästhetik. Hg. Achim Trebeß. Stuttgart: Metzler: 177-179; 326.
  • (2004). „Boland, Eavan“, „Bunting, Basil“, „Dunn, Douglas (Eaglesham)“, „Fenton, James“, „Harrison, Tony“, „Heaney, Seamus (Justin)“, „Hill, Geoffrey“, „Longley, Michael“, „Maxwell, Glynn“, „Morgan, Edwin (George)“, „Nichols, Grace“, „Paulin, Tom (Neilson)“, „Reading, Peter“, „Thwaite, Anthony (Simon)“. Lexikon der Weltliteratur – Fremdsprachige Autoren. Hg. Gero v. Wilpert. Stuttgart: Kröner.
  • (2003). „Medusa“. Antike Mythen und ihre Rezeption: Ein Lexikon. Hg. Lutz Walther. Leipzig: Reclam: 136-144.

Reviews

Reviews

  • (2014). Rez. zu Rosa Karl (2011). Paradoxe Paradiesschöpfung: Untersuchung zu einer Ethik und Rhetorik des Un-Vernünftigen in den Texten Percy Byshe Shelleys. Trier: WVT. Anglia 132/1: 181-184.
  • (2013). Rez. zu Rolf Breuer (2012). Englische Romantik: Literatur und Kultur 1760–1830. Stuttgart: UTB. Anglia 131/4: 672-676.
  • (2011). Rez. zu Janine Hauthal (2009). Metadrama und Theatralität: Gattungs- und Medienreflexionen in zeitgenössischen englischen Theatertexten. Trier: WVT. LWU XLIV/4: 313-314.
  • (2009) Rez. zu Lilla Maria Crisafulli und Cecilia Pietropolig, Hg. (2008). The Language of Performance in British Romanticism. Bern: Peter Lang. LWU XLII: 281-283.
  • (2007). Rez. zu John Beer (2003). Romantic Consciousness: Blake to Mary Shelley. Basingstoke: Palgrave Macmillan. European Romantic Review 18/5: 663-667.
  • (2007). Doppelrez. zu Laura Bandiera und Diego Saglia, Hg. (2005). British Romanticism and Italian Literature: Translating, Reviewing, Rewriting. Amsterdam: Rodopi und Deirdre Coleman (2005). Romantic Colonization and British Anti-Slavery. Cambridge: CUP. Anglia 125: 380-386.
  • (2006). Rez. zu Ina Habermann (2003). Staging Slander and Gender in Early Modern England. Aldershot: Ashgate. (http://www.genderforum.uni-koeln.de/space1/re-view_merten_habermann.html)
  • (2006). Rez. zu Jan Plug (2003). Borders of a Lip: Romanticism, Language, History, Politics. Albany: State University of New York Press. European Romantic Review 17/1: 111-116.
  • (2005). Rez. zu Werner Huber und Marie-Luise Egbert, Hg. (2003). Alternative Romanticisms: Proceedings of the Grimma Conference 2001. Essen: Die Blaue Eule. Anglistik 16/1: 156-159.
  • (2004). Rez. zu Martin Huber (2003). Der Text als Bühne. Theatrales Erzählen um 1800. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht. IASL online: iasl.uni-muenchen.de
  • (2004). Rez. zu Samuel Lyndon Gladden (2002). Shelley’s Textual Seductions: Plotting Utopia in the Erotic and Political Works. New York: Routledge. PhiN 27: 87-91.
  • (2003). Rez. zu Andrew Gibson (1999). Postmodernity, Ethics and the Novel. London: Routledge. ZAA 51/3: 328-330.
  • (2003). Rez. zu Tobias Döring (2002). Caribbean-English Passages: Intertextuality in a Postcolonial Tradition. London: Routledge. Poetica 34/3-4: 443-450.
  • (2003). Rez. zu Bernd Seidensticker, Martin Vöhler, Hg. (2001). Urgeschichten der Moderne. Die Antike im 20. Jahrhundert. Stuttgart: J. B. Metzler. Romanistisches Jahrbuch 53: 333-337.
  • (2002). Rez. zu Sandra Silberstein (2002). War of Words: Language, Politics, and 9/11. New York: Routledge. Süddeutsche Zeitung 30.11./1.12.: 16.