Lehrveranstaltungen im Sommersemster 2022

The Wellbeing of the Child: Promotion-Protection-Rights

Dozenten:
Yeshica Marianne Umaña Calderón und Thomas Sojer

Inhalt:
This Seminar is a multi-dimensional course, aimed to students from diverse academic studies who are interested in gaining interdisciplinary knowledge concerning the wellbeing of the children. The purpose of the course is to reflect on the notion of wellbeing of children from some of the most relevant perspectives, such as legal, medical, social, psychological, ethical, theological etc. Students will be able to appreciate and understand the multidimensional aspects that come into play when attending to the wellbeing of children. Different disciplines offer their own valuable contribution and need to be seen in connection to each other. From a methodological perspective: this course will be offered as a Module of the Studium Fundamentale during the summer semester 2022 via online. It consists of a series of weekly lectures given by different experts from around the world. Guest lecturers will give an online 60-minute presentation in their field of expertise and will be available for a 30-minute discussion with the students. All lectures will be held in English.

Literatur:
Literature will be provided in the course.

Termin:
Donnerstag, 14:00-16:00 ONLINE

tba.

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Lehrveranstaltungen im Wintersemester 2021/2022

Die Philosophie der Antike von den Vorsokratikern bis zu Augustinus

Dozent:
Prof. Dr. Dr. Holger Zaborowski

Inhalt:
Die Philosophie der Antike von den Vorsokratikern bis zu Augustinus

Literatur:
Christoph Horn, Philosophie der Antike. Von den Vorsokratikern bis Augustinus, München 2013; Horst Seidl, Einführung in die antike Philosophie. Hauptprobleme und Lösungen, dargelegt anhand der Quellentexte, Freiburg / München 2012; Carl-Friedrich Geyer, Philosophie der Antike. Eine Einführung, 4. neubearb. Auflage, Darmstadt 1996; Weitere Literatur (insb. Primärliteratur) wird im Laufe des Semesters zur Verfügung gestellt.

Termin:
Dienstag 14:00-16:00

Mensch und Natur. Philosophische Zugänge

Dozent:
Prof. Dr. Dr. Holger Zaborowski

Inhalt:
Eine Einführung in das philosophische Verständnis von Mensch und Natur mit Fokus auf die Philosophie der Gegenwart.

Literatur:
Literatur wird im Laufe des Semesters online zugänglich gemacht.
 

Termin:
Dienstag, 08:00-10:00

Werke, Edition, Kritik. Martin Heidegger, Eugen Fink und ihre Nachlässe

Dozent:
Prof. Dr. Dr. Holger Zaborowski

Inhalt:
Dieses Seminar thematisiert die Werke und Nachlässe der Philosophen Martin Heidegger und Eugen Fink. Es führt in die philosophische Bedeutung dieser Nachlässe, das Selbstverständnis der Autoren (mit einem Blick auf Friedrich Nietzsche) und in Grundprinzipien von Editionen aus dem Nachlass ein (am Beispiel der Martin Heidegger-Briefausgabe). Geplant sind auch Exkursionen u. a. nach Weimar und Marbach (Deutsches Literaturarchiv) von 21. bis 22. Februar 2022.

Literatur:
Wichtige Literatur wie auch eine ausführliche Literaturliste wird digital zur Verfügung gestellt.

Termin:
nach Vereinbarung

The America We didn't Know: Encounters between Germans and "Heartland" Americans as Social History, 1914-48

Dozent:
Prof. Dr. Dr. Holger Zaborowski und Dr. Michael Luick-Thrams

Inhalt:
In 1914, America was not yet a world power—but that soon would change. Participants will become acquainted with the reactions of Americans to the new role of their nation in the world and its social problems in a rapidly changing country. To understand Americans’ reactions to their nation’s new role in the world and their place in their swiftly changing country, participants will meet a variety of individuals, both who witnessed history as it was being made and whose lives were forever altered by it. In small groups, the participants will examine how [also German-]Americans lived, worked and played. They will analyze how Americans carried out armed wars abroad [2 World Wars] and died in "ethnic wars" at home. As sources, we will look at diaries, letters, articles, photos, works of art ... and thus try to fathom the "American psyche". Here, comparisons and parallels to German social history in Europe will be drawn repeatedly. The results will be presented in the form of a small project.

Literatur:
Literature will be provided in the course.

Termin:
Fr 15.10.20211 8:00–21:00
Sa 16.10.2021 09:00–17:30
Mi 17.11.2021 12:00–14:00
Fr 19.11.2021 16:00–20:30
Sa 20.11.2021 09:00–17:30

The Wellbeing of the Child: Promotion-Protection-Rights

Dozenten:
Yeshica Marianne Umaña Calderón und Thomas Sojer

Inhalt:
This Seminar is a multi-dimensional course, aimed to students from diverse academic studies who are interested in gaining interdisciplinary knowledge concerning the wellbeing of the children. The purpose of the course is to reflect on the notion of wellbeing of children from some of the most relevant perspectives, such as legal, medical, social, psychological, ethical, theological etc. Students will be able to appreciate and understand the multidimensional aspects that come into play when attending to the wellbeing of children. Different disciplines offer their own valuable contribution and need to be seen in connection to each other. From a methodological perspective: this course will be offered as a Module of the Studium Fundamentale during the winter semester 2021/2022 via online. It consists of a series of weekly lectures given by different experts from around the world. Guest lecturers will give an online 60-minute presentation in their field of expertise and will be available for a 30-minute discussion with the students. All lectures will be held in English.

Literatur:
Literature will be provided in the course.

Termin:
Donnerstag, 14:00-16:00 ONLINE

Simone Weil lesen. Ein interdisziplinäres Seminar.

Dozenten:
Max Walther und Thomas Sojer

Inhalt:
Entlang ausgewählter zentraler Begriffs-Konzepte Simone Weils soll ein Zugang zu ihrem Denken gelegt werden, der es uns in der gemeinsamen Diskussion und Seminararbeit ermöglicht über eine rein historisierende Perspektive hinauszukommen, um stattdessen Weils Ansätze für aktuelle Überlegungen fruchtbar zu machen. Der Schritt von theoretischer Reflexion hin zu praktischen Fragestellungen steht dabei zentral. Wie lassen sich Simone Weils Überlegungen praktisch im aktuellen sozio-politischen Feld denken und umsetzen. Ausgelegt als interdisziplinäre ‚Schule des ausstehenden Lehrers [sic!]‘ (Foucault) streben wir eine Diskussion an, die zwischen Literaturwissenschaft, Philosophie und Religionswissenschaft statthat.

Literatur:
Literatur wird auf Moodle zur Verfügung gestellt.

Termin:
Dienstag, 16:00-18:00 

Ansprechperson:

Holger Zaborowski
Prof. Dr. Dr. Holger Zaborowski
Inhaber der Professur für Philosophie
(Katholisch-Theologische Fakultät)
Mitarbeitergebäude 3 (Villa Martin) / Raum 7
Sprechzeiten
nach Vereinbarung

Sekretariat

Heike Bussemer
Heike Bussemer
Sekretariat der Professur für Fundamentaltheologie und Religionswissenschaften
(Katholisch-Theologische Fakultät)
Lehrgebäude der Katholisch-Theologischen Fakultät (Domstr. 10) / Raum X
Sprechzeiten
montags, mittwochs, donnerstags 8:15-12:30 Uhr und 13:30-15:45 Uhr