Dr. Jana Hasenäcker

jana.hasenaecker@uni-erfurt.de

Wissenschaftliche Mitarbeiterin an der Professur für Angewandte Linguistik mit Schwerpunkt Psycholinguistik (Seminar für Sprachwissenschaft)

Kontakt

Mitarbeitergebäude 1 / Raum 918

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Campus
Nordhäuser Str. 63
99089 Erfurt

Postanschrift

Universität Erfurt
Seminar für Sprachwissenschaft
Psycholinguistik
Postfach 90 02 21
99105 Erfurt

Dr. Jana Hasenäcker

Akademischer Werdegang CV

seit 2020

Postdoc, Universität Erfurt, Angewandte Linguistik / Psycholinguistik

 

2017–2020

Postdoc, International School for Advanced Studies (SISSA) Triest (Italien), Language, Learning, and Reading Lab

 

2016–2017

Postdoc, Max-Planck-Institut für Bildungsforschung Berlin, MPRG REaD

 

2016

Promotion in Psychologie, Freie Universität Berlin

 

2013–2016

Doktorandin, Max-Planck-Institut für Bildungsforschung Berlin, MPRG REaD

 

2011–2013

Master of Arts in Linguistik, Humboldt-Universität zu Berlin

 

2008–2011

Bachelor of Arts in Germanistischer Linguistik und Nordeuropa-Studien, Humboldt-Universität zu Berlin

Forschungsinteressen

  • Visuelle Worterkennung
  • Lexikalische Verarbeitung
  • Lesen und Leseerwerb

Akademische Lehre

WS 2020/2021 - Visuelle Worterkennung

Publikationen

Mousikou, P., Nüesch, L., Hasenäcker, J., & Schroeder, S. (2020). Reading morphologically complex words in German: the case of particle and prefixed verbs. Language, Cognition, and Neuroscience. doi:10.1080/23273798.2020.1810291

 

Hasenäcker, J., Beyersmann, E., & Schroeder, S. (2020). Morphological priming in children: Disentangling the effects of school-grade and reading skill. Scientific Studies of Reading, 1-16. doi:10.1080/10888438.2020.1729768

 

Hasenäcker, J., Solaja, O., & Crepaldi, D. (2020). Food in the corner and money in the cashews: Semantic activation of embedded stems in the presence or absence of a morphological structure. Psychonomic Bulletin & Review, 27(1), 155-161. doi:10.3758/s13423-019-01664-z

 

Hasenäcker, J., Verra, L., & Schroeder, S. (2019). Comparing length and frequency effects in children across modalities. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 72 (7), 1682-1691. doi:10.1177/1747021818805063
 

Hasenäcker, J., & Schroeder, S. (2019). Compound reading in German: effects of constituent frequency and whole-word frequency in children and adults. Journal of Experimental Psychology:  Learning, Memory, and Cognition, 45(5), 920-933. doi: 10.1037/xlm0000623
 

Hasenäcker, J., Schröter, P., & Schroeder, S. (2017). Investigating developmental trajectories of morphemes as reading units in German. Journal of Experimental Psychology:  Learning, Memory, and Cognition, 43, 1093-1108. doi: 10.1037/xlm0000353
 

Hasenäcker, J., & Schroeder, S. (2017). Syllables and morphemes in German reading development: Evidence from second-graders, fourth-graders and adults. Applied Psycholinguistics, 38, 733-753. doi:10.1017/S0142716416000412
 

Hasenäcker, J., Beyersmann, E., & Schroeder, S. (2016). Masked morphological priming in German-speaking adults and children: Evidence from response time distributions. Frontiers in Psychology, 7, 1-11. doi:10.3389/fpsyg.2016.00929

 

Hasenäcker, J. (2016). Learning to read complex words: Morphological processing in reading acquisition. Doktorarbeit, Freie Universität Berlin. Full text.