Forschung

Science knows no country, because knowledge belongs to humanity, and is the torch which illuminates the world. (L. Pasteur)

Ausführliche Informationen über die Forschungsprojekte und wissenschaftlichen Vorhaben von Prof. Dr. Cornelia Betsch und ihren Mitarbeiter:innen finden Sie auf unserer englischsprachigen Seite. Einfach oben rechts die Spracheinstellungen der Seite auf Englisch ändern.

 

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Kunst auf der La Biennale di Venezia 2021

Laufende Forschungsprojekte

COVID-19 Snapshot Monitoring (COSMO)

Ziel dieses Projektes ist es, einen wiederholten Einblick in die Wahrnehmungen der Bevölkerung - die “psychologische Lage” - zu erhalten. Dies soll es erleichtern, Kommunikationsmaßnahmen und die Berichterstattung so auszurichten, um der Bevölkerung korrektes, hilfreiches Wissen anzubieten und Falschinformationen und Aktionismus vorzubeugen. So soll z.B. auch versucht werden, medial stark diskutiertes Verhalten einzuordnen, wie z.B. die Diskriminierung von Personen, die augenscheinlich aus stark betroffenen Ländern wie China oder Italien kommen, oder sogenannte Hamsterkäufe. Wir wollen ergründen, wie häufig solches Verhalten tatsächlich vorkommt und welche Faktoren dieses Verhalten möglicherweise erklären können.

Die Ergebnisse sollen Behörden, Medienvertretern, aber auch der Bevölkerung dazu dienen, die psychologischen Herausforderungen der COVID-19 Epidemie einschätzen zu können und im besten Falle zu bewältigen.

Ein Gemeinschaftsprojekt von Universität Erfurt (UE, Leitung), Robert Koch-Institut (RKI), Bundeszentrale für gesundheitliche Aufklärung (BZgA), Leibniz-Zentrum für Psychologische Information und Dokumentation (ZPID), Science Media Center (SMC), Bernhard Nocht Institute for Tropical Medicine (BNITM), Yale Institute for Global Health (YIGH).

Zugang zu den Ergebnissen: www.corona-monitor.de, eine Aktualisierung findet immer freitags um die Mittagszeit statt.  

Auf der Basis dieser Studie wurde eine Tool für die WHO/Euro Region entwickelt: http://www.euro.who.int/en/health-topics/health-emergencies/coronavirus-covid-19/news/news/2020/4/new-whoeurope-tool-for-behavioural-insights-critical-to-inform-covid-19-response

Laufzeit: 03/2020 - 04/2022
Team: Philipp Sprengholz, Lisa Felgendreff, Sarah Eitze, Dr. Lars Korn, Dr. Parichehr Shamsrizi

JitsuVAX

"JIU JITSU MIT FEHLINFORMATIONEN IM ZEITALTER VON COVID"
JITSUVAX ist ein vom EU-Rahmenprogramm Horizont 2020 finanziertes Projekt, das von der Universität Bristol koordiniert wird und mit fünf anderen EU-Institutionen sowie einer in Kanada zusammenarbeitet. Das Projekt läuft von Mai 2021 bis April 2025. Wir werden Schulungsverfahren, Apps und Leitfäden entwickeln, die verwendet werden können, um medizinisches Personal bei der Bekämpfung von Fehlinformationen über Impfstoffe zu unterstützen. Diese werden in großem Umfang und kostenlos in ganz Europa und darüber hinaus unter Verwendung bestehender Gesundheitsnetzwerke geteilt.

Laufzeit: 04/2021 - 03/2025
Team: Dr. Philipp Schmidt, Frederike Taubert

Health Games

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Laufzeit: 06/2019 - 01/2025
Team: Dr. Lars Korn, Elisabeth Sievert

Abgeschlossene Forschungsprojekte

SAFECOMM: Reducing negative effects of communicating vaccine safety events

This knowledge transfer project builds on the results of two DFG-projects, which have shown that narrative reports of vaccine-adverse events have a strong distorting effect on the perception of vaccination risks and the vaccination intention. The application partner is the Paul-Ehrlich-Institute (PEI). With Frank Renkewitz, University of Erfurt. This project is funded by the DFG.

Duration: 02/2017 - 01/2020
Doctoral student: Lisa Felgendreff (née Steinmeyer).

Vaccination as strategic behavior: Vaccine hesitancy

In this project with Robert Böhm (RWTH Aachen University) we developed an interactive vaccination game to test the idea that vaccination decisions are also strategic interactions: when it is individually rational not to vaccinate, but collectively necessary to reach elimination goals – which factors make people vaccinate? Which factors invite free-riding? This project was funded by the DFG. Doctoral students: Lars Korn (Erfurt) and Nicolas Meier (Aachen).

Impfen 60+: Influenza and pneumococcal vaccination and sepsis prevention

In this joint project with the Robert Koch Institute, the Universitätsklinikum Jena and Lindgrün GmbH we created and evaluated an evidence informed intervention to address vaccine hesitancy regarding influenza and pneumococcal vaccination in the elderly. We draw upon the 4C model of vaccine hesitance (Betsch, Böhm & Chapman, 2015) and evaluated the intervention in terms of (a) knowledge and intentions, vaccine uptake and in a cost effectiveness study for the model region of Thuringia. Funded by the German Ministry of Education and Research (BMBF). More info here: impfen60plus

Doctoral students: Dorothee Heinemeier, Sarah Eitze, Philipp Schmid (psychology), Winja Weber, Anne Reinhardt (communications), Nora Küpke (lab manager).

Nudging health-care personnel to increase the uptake of influenza vaccination

In this project with Prof. Ansgar Lohse, Universitätsklinikum Eppendorf, we aimed at analyzing the reasons for vaccine hesitancy in healthcare workers. Furthermore, we designed nudges to increase healthcare workers’ seasonal influenza vaccine-uptake. The project used a combination of laboratory experiments and field experiments to optimize the validity of results and derived practical conclusions for the implementation of nudges in a clinical setting. This project was funded by the German Ministry of Education and Research (BMBF) via the DZIF (Deutsches Zentrum für Infektionsforschung).

Infektionsschutz und 5C

In collaboration with the Federal Center for Health Education (BZgA), the results of two representative surveys (2016, 2018) were analyzed on the basis of the 5C model. The results are used in campaign planning.

Pandemiemanagement - Keeping the balance

Innerhalb des Projektes Keeping the Balance wird in Kooperation mit der Klinik für Anästhesie und Intensivmedizin (KAI) des Universitätsklinikums Jena, dem Leibniz-Institut für Photonische Technologien e.V. (Leibniz-IPHT) und der Blink AG das Pandemiemanagement in Thüringen als Modellregion wissenschaftlich begleitet. Das Teilprojekt "COSMO Thüringen" erhebt in einer Längsschnittstudie Daten zu drei Zeitpunkten (Oktober 2020, Januar 2021, März 2021) um so langfristige Zusammenhänge zwischen Pandemie und Psychologie zu erkennen. 

Laufzeit: 10/2020 - 03/2021
Team: Philipp Sprengholz

Einblick in unsere Arbeit

Health Games

Image from an art installation at La Biennale di Venezia 2021. It shows stacked piles of wood with the word "connectedness" on it.

Overcoming the social dilemma in vaccination decisions and the consumption of antibiotics

Scientific approaches often describe preventive and curative health decisions as individual decision-making tasks, where individuals weigh their own costs and benefits. However, some health decisions do not only affect the individual decision-maker, but also have direct or indirect effects on others.

The classical perspective ignores potential positive or negative effects on others (externalities) as mechanisms and potential incentives in health decisions. Vaccinations, for instance, often have positive externalities because every vaccination reduces the transmission of a disease and thus indirectly protects unvaccinated individuals. Antibiotic use, in contrast, is an example for negative externalities, because excessive and inappropriate use leads to drug resistance and can harm uninvolved others if antibiotics are no longer effective. As a result, health decisions become social interactions when the decisions of several individuals and their health consequences influence each other, and individual interests have to be weighed up against collective interests.

In a preceding project we systematically analyzed vaccination decisions as social interactions at the behavioral level. The three work packages of this follow-up project directly build upon the established research method of analyzing social-interactive health decisions through interactive decision tasks (Health Games). It has been repeatedly shown that interventions stressing prosocial aspects of vaccinations are helpful in increasing the willingness to vaccinate. Work package WP1 therefore critically examines this finding with regard to mediators as well as facilitating and attenuating moderators.

Furthermore, previous studies showed that integrating vaccine effectiveness into the vaccination decision leads to a cognitive bias ("Vaccine Effectiveness Fallacy"). When vaccines are less effective, individuals are less willing to vaccinate. Theoretical models, however, suggest that this is incorrect from a normative perspective since with decreasing effectiveness the indirect protection also decreases. Therefore, WP2 identifies and evaluates different debiasing strategies.

WP3 applies our research approach to antibiotic use in order to examine its determinants. These insights will facilitate the future development of strategies to reduce excessive and inappropriate antibiotic use. For this purpose, we developed a novel interactive decision task that models the social-interactive mechanisms in the development of antibiotic resistance.

Based on these interdisciplinary research methods, this project extends theoretical models of health decision dilemmas, taking into account that behavioral predictions can vary depending on whether externalities of the individual decision are considered or not. The results of this project will increase our understanding and the development of evidence-based interventions to overcome vaccine hesitancy and antibiotic overuse.

This is a collaboration with Prof. Dr. Robert Böhm, University of Vienna.

See also website DFG Gepris Database

Open Science Badges Stacked

Das Team der Professur für Gesundheitskommunikation verpflichtet sich zu Standards der Open Science Initiative. Wir sind Mitglieder der Erfurt Open Science Initiative (EFOSI)
Wir leben die Werte der Offenheit und Transparenz in der Wissenschaft, indem wir Open Science Praktiken in unserer Forschung, der Lehre, der Unterstützung junger Forschenden und in der Interaktion mit unserer Institution anwenden.

 


Ein Teil der Mitarbeitenden der Professur für Gesundheitskommunikation sind Mitglieder des Center for Empirical Research in Economics and Behavioral Sciences (CEREB)